Hoe het allemaal begon…

Hoe ik erbij kwam om een Suzuki 4×4 te gaan rijden. Het moet geweest zijn op een mooie zondag, ergens in het voorjaar. Het jaar weet ik niet meer, maar ik denk dat het inmiddels een jaar of 30 geleden is. Mijn pa had in een plaatselijk blaadje gelezen dat er in Almere iets te doen was met terreinauto’s, en wilde daar wel eens een kijkje nemen. Zo trokken we de stoute schoenen aan en waren die zondag dus na enig zoekwerk te vinden in een enorme zandafgraving/grond depot/ bouwput. Hartstikke leuk vonden we het, om al die mensen te zien stoeien om een bepaald stukkie door de modder af te leggen.

Een aantal jaren later haalde ik mijn rijbewijs, en kocht ik mijn eerste auto: een VW. golf. Apetrots was ik er op, niet wetende dat het een goedkoop ding was, waarvan de hele voorwielophanging rot was. Toch nog 3 jaar met die auto rond gereden, maar toen moest ie toch weg. In die tijd (het moet 1988 zijn geweest) stond er een advertentie in de krant dat de NIMAG haar jaarlijkse terrein treffen weer zou organiseren. Dat zou plaatsvinden in de “put van Weber” bij Nieuwegein. Aangezien ik niet zo ver daar vandaan woon heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en ben eens een kijkje gaan nemen. Je zult het al wel raden, ik was verkocht!! Toen ik al die Suzuki’s door het terrein zag rijden moest ik ook weer denken aan die zondag in Almere, hoe mooi dat was, en hoe spectaculair.

Bij thuiskomst was de knoop al gauw doorgehakt, er moest een terreinauto komen, en om het allemaal betaalbaar te houden zou het een Suzuki worden. Een goeie maand later was ik dus de trotse eigenaar van een SJ410, gekocht van een dame in Blaricum die ‘m alleen gebruikte voor haar boodschappen. Volgens haar was de melk al bijna slagroom bij een ritje van de supermarkt naar huis, maar ik vond dat natuurlijk wel meevallen!

Tja, en dan ermee rijden hé… Eerst alleen over de weg, maar al heel snel moest het terrein worden opgezocht. Want alles wat ik anderen met hun auto had zien doen wilde ik nu zelf ook proberen.
Ik kocht een 4wd-magazine, en las in de agenda dat er in Almere nog steeds gereden werd. Dus op een desbetreffende zondag de auto gepakt en op weg naar Almere. Op het terrein waar toentertijd gereden werd stonden plotseling allemaal huizen en een winkelcentrum. Dat viel tegen! Gelukkig was er ook een (tijdelijk) politieburo neergezet, dus daar naar binnen en gevraagd waar er met terreinauto’s werd gereden. De vriendelijke agent (die had je toen nog) legde me haarfijn uit hoe ik op het terrein kon komen.

“Bij thuiskomst was de knoop al gauw doorgehakt, er moest een terreinauto komen”

Afijn, ik hoef jullie niet uit te leggen dat ik gelijk lid ben geworden van de ‘4×4 drive club Almere’ , en dat het virus me toen werkelijk heeft beetgepakt, en nooit meer heeft losgelaten. In de loop der jaren ben ik lid geweest van diverse verenigingen, clubs en stichtingen, zoals: 4×4 drive club Almere; Stichting Jeebee; de Suzuki club; de NTA; Shortcut Challenge en de ANVT. Ook heb ik verschillende disciplines gereden in de terreinsport. Ik ben begonnen met een beetje freewheelen, gewoon naar evenementen gaan en daar lekker vrij rijden. Daarna ben ik trials gaan rijden, dat heb ik een aantal jaren gedaan, met wisselende resultaten. In 1996 kampioen trial
geweest bij de Suzuki club in de LJ80 klasse!

Na die trial periode kwam de snelheidssport om de hoek kijken, en na eerst een paar keer te zijn meegegaan als ‘monteur’ stond voor mij al snel vast dat ik ook wilde meedoen. Het volgende seizoen stond ik dus aan de start met een Suzuki SJ413 LWB.
Een snelheidswedstrijd (de officiele benaming destijds het NK Long Distance Trial, nu het NK Offroad Racing) rijden met terreinauto’s heeft iets heel speciaals, de kick die je ervan krijgt is enorm. Noodgedwongen moesten we ermee stoppen, maar als ik morgen de kans krijg om weer mee te doen, pak ik die kans met beide handen aan! Tegenwoordig mag ik deze wedstrijden als persfotograaf bezoeken, en dat geeft ook veel voldoening, ondanks dat ik nu niet zelf meer deel neem.
Na de snelheid heb ik het een tijdje rustiger aan gedaan, en ging ik weer gewoon de evenementjes af. Tot het moment dat een paar mensen van de Suzuki E-group me vroegen mee te willen doen aan de Challenge wedstrijden van Zeeland 4×4. Dat hebben we ook 2 jaar gedaan, en het eerste jaar werden we gelijk 2e.
In 2006 werd het tijd om de grenzen te verleggen. Ik ben toen samen met Arjan v. Hal in een Suzuki SJ413 LWB naar Gambia gereden met de Amsterdam Dakar Challenge. Een geweldige ervaring, door een geweldig continent. verderop op deze website kun je het complete dagboek van ons avontuur lezen!
Dit verhaal krijgt duidelijk ooit nog eens een vervolg!

De laatste jaren heb ik meer lol in het bezoeken van meetings waar we alleen met Suzuki’s LJ80 samen komen. Heerlijk een weekendje weg met vrienden, gewoon bij dees of gene thuis. Tentje in de tuin,op de zaterdag een leuke route rijden ([bijna] geen offroad), ’s avonds de barbecue aan, hoop gezelligheid! En eens in de 2 jaar een keer een langere reis maken, zoals naar de Italiaanse en Franse Alpen, en naar Noorwegen. Fantastisch!

harold-arjanAls je nog vragen of suggesties hebt neem dan contact met me op via deze site of via mijn Facebook pagina.
Misschien tot ziens, online of offroad…

Niet de beste foto, maar wel één met een verhaal! Hier sta ik samen met Arjan net na aankomst in het duurste hotel in Atar na 3 dagen ploeteren door de woestijn zonder douche en héél weinig uren slaap!  En ohja, die linkse persoon ben ik… 😉

regards

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s